Fantastisk resa från ett litet tryckeri till en stor koncern

År 1991 grundas företagen Säljteamet AB i Bankeryd och Kuvert & Reklam AB i Uppsala. Kort därefter går företagen ihop och bildar Kuvertteamet AB. Från början av 90-talet till idag har omsättningen ökat från tre miljoner till 250 miljoner kr. Antalet medarbetare har stigit från fyra till 115 st. Så man kan lugnt säga att Kuvertteamet har hittat koden till hur man bygger ett företag.

Bakgrund
”Vi har en lång historia av tillväxt och hänvisar alltid till våra många återförsäljare. Det är ovanligt i vår bransch. Där är vi unika och vi är väldigt tydliga med det”, säger Kommunikationschef Victor Wanselius. Han kommer från företaget Ord & Råd men har arbetat på Kuvertteamet sedan 2014. Han fungerar som en intern reklambyrå i en och samma person, säger han själv. Kuvertteamet säljer över hela Sverige till tryckerier, profilreklamfirmor, företag inom kontorshandel samt reklambyråer. De jobbar idag inom fyra affärsområden; Kuvert, Kontor och Papper, Emballage och Expo.

Återinvesterar vinsten i bolaget
Genom åren har Kuvertteamet gjort ett antal förvärv. ”Att öka tillväxten har ständigt varit ledningens strategi”, säger Victor. Han menar att tillväxt är en framgång. Ett sätt att visa att man förhandlar fram bra avtal. Och vinstmarginalen har hängt med i omsättningsökningen. ”Men vi har lagt vinsten i bolaget. Det är ett statement från ägarhåll, att måna om maskinparken. Målet är att utveckla företaget internt.

Kuvertteamet har valt att återinvestera sina vinster i bolaget och därmed kunna växa med egna medel. Det är vi tydliga med och historiskt stannar de flesta medarbetarna väldigt länge på företaget”, säger Victor. Idag har Kuvertteamet som sagt 115 anställda.

Flera företagsförvärv
Under resan på 2000-talet har Kuvertteamet bl.a. förvärvat Hytting Tryckeri AB, Mayer Kuvert Svenska AB och Ord & Råd AB, införlivat sig med det norska kuvertföretaget Lyche AS och 2017 förvärvat pappersgrossisten Turnex AB med lager och kontor i Göteborg. ”Då kuvertanvändandet tyvärr minskar varje år i Sverige har vi valt att bredda oss inom kontorstryck, emballage och exponering. Vi kommer att fortsätta den breddningen för att ge våra kunder en helhetslösning. Trots att vi ständigt ökar är det väldigt viktigt för oss att behålla känslan av ett ’litet’ företag som kommer med snabba svar och kreativa lösningar”, menar Victor. Under 2018 fusioneras Kuvertteamet med Turnex och bildar Addbrand Sweden AB. De köper också den danska kuvertgrossisten A-Mail.

Lång relation med P&P
Samarbetet med P&P har pågått sedan begynnelsen i början av 90-talet och har varit givande under alla år, men inte alltid problemfritt. Kuvertteamet säljer och använder själva bl.a. den dukliknande konstfiberprodukten DrySoft Stark. ”Den är mycket populär bland offsettryckerier över hela Sverige” menar både Victor Wanselius och produktionschefen Per Nyhlén. ”Men det bästa är att prata med medarbetarna inom produktion som använder det dagligen”, säger de. Medarbetaren Roger Remnefors var med redan från 1991 då företaget hette Säljteamet. Han har en del att säga om Drysoft Stark; ”Den är helt suverän. Den luddar inte vid avtorkning av gummiduken. Man kan använda den många gånger väldigt intensivt och den luddar ändå inte. Den är bättre än trasor, väldigt stark men ändå väldigt mjuk och följsam”, säger Roger.

Rullen DrySoft Stark innehåller 562 perforerade dukar av 32 x 40 cm i storlek. Det var dock perforeringarna som blev ett problem för ca fem år sedan. ”De skar inte riktigt igenom duken och lämnade därför lite partiklar efter sig vid avrivningen. P&P löste det direkt genom intern reklamation, kompenserande fria produkter under tiden och inhandlade nya och bättre knivar till deras produktion.

Vi hade en bra dialog under resans gång vilket gjorde att det aldrig blev aktuellt att fundera kring en annan leverantör. Allt har fungerat exemplariskt i 25 år och vi ser fram emot kommande 25 år med P&P”, säger Victor Wanselius.

Läs mer om DrySoft Stark

Läs mer om Kuvertteamet